boendeinfo
Hyresgästinfo – Allting du behöver veta
Information för dig som hyr hos oss.
VANLIGA FRÅGOR
Inflyttning
Det är alltid roligt att flytta in i en ny lägenhet, men det kan också
vara lite stressigt och därför vill vi ge dit ett par tips på vägen.
flyttanmälan hos Skatteverket
Gör en flyttanmälan hos Skatteverket och ändra även din adress. Genom att kontakta adressändring.se eller ringa 0771-97 98 99 får alla postutdelare besked om din nya adress. Du kan också boka eftersändning av din post.
Bra att veta
- Vår förvaltare Humas hjälper dig med det praktiska.
- Meddela familj, vänner och arbetsgivare om din nya adress.
- Säg upp din gamla lägenhet så snart som möjligt och tänk på att du är skyldig att visa lägenheten för kommande hyresgäster
VANLIGA FRÅGOR
Skötsel
De flesta ytorna i våra lägenheter är tåliga och lättskötta, men det finns speciella föreskrifter för de flesta material. Saknar du skötselföreskrifter ber vi dig kontakta fastighetsskötaren för att få råd. De flesta moderna material går att rengöra med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel som exempelvis såpa.
VANLIGA FRÅGOR
Väggar
Väggarna i din lägenhet kan vara av olika material, beroende på om det är en innervägg eller en yttervägg och därför kan det behövas olika hjälpmedel om du exempelvis vill sätta upp tavlor. Prata med HuMas inför inflyttning, där får du tydlig information vilka regler som gäller när du vill fästa någonting på väggen.
Krokar
Du kan köpa krokar, speciellt anpassade för olika väggar, i bygghandeln och var noga med att använda rätt upphängningsanordning till rätt vägg så att ingenting ramlar ner. Kontakta alltid fastighetsförvaltaren innan du borrar eller spikar i någon vägg.
Kakelplattor
Du får inte göra några hål i kakelplattor, kaklet kan lätt spricka. Kontakta Humas för hjälp.
Rengöring av målade och tapetserade ytor
Målade väggar rengörs enklast med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel, som såpa. Tapeter som har ett plastskick torkas av med en fuktig trasa, övriga tapeter får enbart dammtorkas.
Plastdetaljer
Alla plastdetaljer kan rengöras med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel, som exempelvis såpa.
Är du osäker, kontakta fastighetsförvaltaren.
VANLIGA FRÅGOR
Tak
I de flesta rum är det förberett för takbelysning, men du använder dina egna lampor under tiden du hyr lägenheten och tar sedan med dig dem när du flyttar.
Kontakta Humas med alla frågor som rör kontakter, el och hur du ska fästa en lampa.
Rengöring av tak
Det kan vara svårt att rengöra tak, rådgör därför alltid med fastighetsskötaren innan du tvättar ditt tak. Faktum är att ett jämnt smutsat tak ofta ser bättre ut än ett tak som är flammigt efter en misslyckad tvätt!
Är du osäker, kontakta fastighetsförvaltaren.
VANLIGA FRÅGOR
Kök
Vi vill gärna ge dig ett par tips för att underlätta rengöringen och skötseln av köket.
Kyl och frys
Genom att regelbundet frosta av frysen håller du en jämnare temperatur och spar ström. Dessutom håller dina varor längre.
Ett enkelt sätt att frosta av frysen är att ta ut alla varor och sedan sätta in skålar med varmt vatten och stänga dörren. Då smälter isen. Passa bara så att det inte blir stora pölar med vatten på golvet. De måste torkas upp direkt.
Du ska aldrig hacka eller bryta bort isen.
Fläkt och ventiler
När du håller fläkt och ventiler rena blir andra delar av köket inte lika smutsiga. Brandrisken ökar också när det är fett i filter och spiskåpor.
Spis
Torka bort fettfläckar från spishäll och ugn så snart som möjligt så att de inte bränns fast. Torka med en fuktig trasa. I handeln finns också skrapor anpassade för glas- eller keramikhäll. Det finns även effektiva rengöringsmedel att köpa för ugnsrengöring, följ instruktionerna noga.
Hushållsmaskiner
JHF köper in samtliga vitvaror. För bokning av service och eventuell reparation kontaktar du HuMaS, som även ansvarar för ALL installation.
VANLIGA FRÅGOR
Miljö
Vi tillbringar mycket tid våra bostäder och det är viktigt att vi trivs i den miljön, det gäller
både den egna lägenheten och de gemensamma ytorna. Därför får du ett par tips av oss.
Tänk på att....
…vädra ordentligt, men snabbt. Låt inga fönster stå på glänt en kylig dag.
…sätt inte för, eller stäng, till- och frånluftsventiler. Gör du det fungerar inte ventilationen som den ska.
… om dina till & frånluftsventiler är övermålade eller rent av har hamnat under väv, ta kontakt med Humas så hjälper de dig med att få ventilerna att fungera som de ska.
…ställ inte möbler för elementen, ge värmen plats!
…kontakta fastighetsförvaltaren om du misstänker fukt eller mögel i din lägenhet.
VANLIGA FRÅGOR
WC och bad
Vi vill gärna ge dig ett par tips för att underlätta rengöringen och skötseln av WC och bad:
Vask, badkar och toalett
För att hålla porslinet i WC och badrum snyggt behövs en mjuk borste och ett milt rengöringsmedel, exempelvis såpa. Om du använder badkar eller tvättstället till att tvätta kläder bör du använda ett milt tvättmedel och inte låta tvätten ligga i blöt för länge.
Undvik stopp i avlopp
Spola aldrig ner föremål, som sanitetsartiklar, bomullspinnar, tvättlappar eller sminkborttagningstussar i toalett eller tvättställ. Det kan orsaka stopp i avloppet. Endast toalettpapper ska spolas ner i toaletten.
Spola inte heller ner kemikalier i avloppet.
Rengör golvbrunnen vid jämna mellanrum.
Undvik dålig lukt
Ska du åka bort på semester, för studier eller jobb? Det låter väldigt trevligt! Men tänk på att vatten i vattenlåsen avdunstar, därför bör du be någon granne, vän eller anhörig att spola vattnen i handfat, toalett, diskho och golvbrunnar om du är borta en längre tid. Det är ett enkelt sätt för att slippa dålig luft i lägenheten.
Är du osäker, kontakta fastighetsförvaltaren.
VANLIGA FRÅGOR
Energi och vatten
Du vet väl om att du kan spara energi och samtidigt få ett bättre inomhusklimat i din lägenhet?
Låt oss ge dig ett par tips!
- Dra för gardiner och dra ner persienner under natten under den kalla årstiden. Det spar värmen. Tvärtom kan du hindra värmen från att ta sig in om du håller neddraget när solen ligger på under en varm sommardag.
- Ta en snabb dusch istället för ett bad och rikta inte vattenstrålarna mot väggen.
- Använd diskbalja när du sköljer din disk. Väldigt mycket vatten försvinner om du diskar och sköljer under rinnande vatten.
- Byt ut vanliga glödlampor mot moderna lågenergilampor.
- Använd vattenkokare istället för att koka upp vatten.
- Använd mikrovågsugnen om du ska värma en mindre mängd mat.
- Låt maten svalna innan du placerar den i kylskåp eller frys.
VANLIGA FRÅGOR
Hemförsäkring
En brand, ett inbrott eller en översvämning kan drabba oss alla. En olycka lika så. Du
kan bli ersättningsskyldig för de skador som du, någon annan i ditt hushåll eller en gäst
har orsakat i din lägenhet eller om det skadat en grannes lägenhet eller egendom. Därför
rekommenderar vi dig att skaffa en hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag så
hjälper de dig!
Vi ber dig också att inte förvara stöldbegärlig egendom i ditt källarförråd eller ditt
vindsutrymme. Tänk också på att det kan bli fuktigt i källaren, därför bör du inte
placera några föremål direkt mot golv eller vägg.
Gör det svårare för tjuven!
Det är svårt att sälja märkta föremål och ett bra sätt att göra sina saker mindre stöld
begärliga är att märka dem, exempelvis med personnummer. Polis och försäkringsbolag
lånar kostnadsfritt ut elektriska gravyrpennor eller pennor med osynligt bläck. Du får
också en liten skylt du kan fästa på dörren för att visa att dina tillhörigheter är märkta.
VANLIGA FRÅGOR
Källsortering
I vårt hus källsorterar vi givetvis våra sopor.
Hur vi gör
I vårt hus källsorterar vi givetvis våra sopor. Följ anvisningarna kring hur de olika materialen ska sorteras, vi blandar inte material. Se också till att de förpackningar som slängs är rengjorda.
Miljöfarligt avfall, som batterier och kemikalier, ska ALLTID källsorteras. Behållare för uttjänta batterier brukar finnas på bensinmackar eller återvinningsstationer, troligen också vid din matbutik. Kemikalier lämnas på återvinningsstationen.
Ta reda på mer om hur du sorterar ditt avfall och var närmsta återvinningsstation finns här.
Ohyra
Har du ohyra i din lägenhet? Enligt hyreslagen måste du omedelbart anmäla det till din hyresvärd.
VANLIGA FRÅGOR
Säkerhet för barn & husdjur
Hela familjen ska känna sig säker hos oss, därför vill vi tipsa dig om hur du kan barnsäkra din lägenhet och även göra den säker för dina fyrbenta vänner.
För dig som har barn
För små barn är fönster, kök och eluttag de största farorna, men det finns hjälpmedel som minskar riskerna. Du kan bland annat installera skyddsbeslag på fönstren, utrusta eluttagen med petskydd och barnsäkra ditt kök med tippskydd, hällskydd/spisskydd och låshakar.
Placera farliga köksredskap, samt tvätt- och rengöringsmedel oåtkomligt för barn.
Låt inte heller barnen vistas utan uppsikt i tvättstuga, soprum, trapphus eller hissar. Det är inte lämpliga lekplatser.
För dig som har hund
Även en vovve kan vara väldigt uppfinningsrik, i framförallt köket. Därför rekommenderar vi ett spisskydd/hällskydd och tänk på att du, genom att barnsäkra din lägenhet, också framgångsrikt kan skydda ditt husdjur.
Hyresgästföreningen har samlat information kring hur du kan förbättra barnsäkerheten i din bostad på bästa sätt.
VANLIGA FRÅGOR
Vid fel eller skada
I vårt hus hjälps vi åt. Om det uppstår en skada eller ett fel i din lägenhet, eller i de gemensamma utrymmena, ska du genast anmäla detta till fastighetsförvaltaren Humas.
Har du låst dig ute?
Då vänder du dig till Humas har de inte öppet kontaktar du en låsjour. Kostnaden står du själv för. JHF har inga reservnycklar.
Säkerhetsinformation
- Det ska vara tomt i trapphuset. Vi tycker också att det är trevligt med en dörrmatta, men den måste placeras inne i lägenheten.
- Parkera aldrig en barnvagn, cykel, sparkcykel, kälke, rullatorer eller andra föremål i förstuga, portgång eller trapphus.
- Det hindrar städningen och kan även orsaka problem för räddningstjänsten och sjukvårdspersonal. De måste kunna komma fram om det behövs.
VANLIGA FRÅGOR
Goda grannar
Din lägenhet ligger intill en annan, kanske har du en granne över dig och en under dig. Du vill inte bli störd av dem – och de vill inte bli störd av dig. Här får du ett par råd kring hur vi ökar trivseln i huset.
hur vi ökar trivseln i huset
- Mata inte fåglarna från balkongen eller fönstret. Fåglarna skräpar ner, maten faller till marken och kan locka till sig skadedjur som möss och råttor.
- Skaka inte din matta eller andra föremål, som dukar, från din balkong. Grannen kanske har fönstret öppet och får in smutsen i sin lägenhet.
- Vi röker INTE i gemensamma utrymmen.
- Det kan vara störande om du duschar eller spolar stora mängder av vatten sent på kvällen.
- Balkonglådor och vädringsräcken får gärna sättas upp på balkongen, men på insidan av räcket. Inte ut i det fria.
- Lämna tvättstugan i ett bättre skick än när du kom. Städa alltid efter dig.
- Lämna våra uteplatser det skick du själv vill finna dem. Både du och dina grannar ska trivas på uteplatsen.
- Tänk på ljudvolymen. Dina grannar vill inte bli störda av dig, precis som du inte vill bli störd av dina grannar. Dina grannar vill antagligen inte höra när du spelar dataspel eller musik, lyssnar på radio eller ser på TV sent på kvällen.
- Efter klockan 22 ska du visa extra mycket hänsyn, det gäller såväl ljudet som kommer från din egen lägenhet, som om du använder dig av våra gemensamma utrymmen, exempelvis uteplats eller går genom trapphuset.
- Husdjur är välkomna i vårt hus, men rasta dem inte på tomten.
VANLIGA FRÅGOR
Juridik
Vad är det egentligen som gäller, för hyresvärd och hyresgäst? Vi har samlar ett antal ordningsregler som båda parter ska rätta sig efter.
Ordningsregler
- Ordningsreglerna bestäms bland annat av hyresavtalet mellan partnerna, men ett hyresavtal kan inte innehålla allt. Därför finns hyreslagen som innehåller ett antal kompletterande regler.
- Vissa av dessa är bindande, det betyder att de inte kan avtalas bort.
- Hyreslagen återfinns i Jordabalk (1970:994).
- Ett hyresavtal löper i regel från inflyttningsdagen och tills vidare.
- Om hyresvärden eller hyresgästen vill avsluta avtalet kan uppsägning normalt ske till månadsskiftet som inträffar tre månader från uppsägningen.
- Hyresvärd och hyresgäst kan komma överens om att avtalet ska upphöra utan uppsägning, det vill säga skriva av kontraktet.
- Om någon av parterna begår ett allvarligare kontraktsbrott kan motparten säga upp avtalet i förtid. Om hyresgästen gör sig skyldig till kontraktsbrott och exempelvis inte betalar hyran i tid, kan hyresvärden säga upp avtalet.
- Hyresgästen kan exempelvis säga upp hyresavtalet om det finns allvarliga brister i lägenheten som hyresvärden inte åtgärdar.
VANLIGA FRÅGOR
När du flyttar ut
När du har bestämt dig för att flytta ut behöver du meddela hyresvärden om dina planer och säga upp ditt hyresavtal. Du behöver också säga upp elavtal och flytta andra abonnemang, som exempelvis försäkring samt göra en adressändring så att din post kommer rätt.
Du ska även
-
Räkna samman alla nycklar du fick vid inflyttning och återlämna dem.
-
Tillåta nästa hyresgäst att få se lägenheten innan inflyttning.
-
Tömma lägenheten.
-
Beställa flyttstädning eller gör en flyttstädning. Lägenheten lämnas i samma skick som den var när du flyttade in.
-
Tömma ditt förråd.
Tack för att du har hyrt din bostad hos oss!
VANLIGA FRÅGOR
Boendeinfo
Hur lång tid står man i kö hos JHF för en lägenhet?
Det varierar, men oftast får man vänta ungefär ett halvår upp till ett år för en lägenhet.
Hur ser ert hållbarhetsarbete ut?
Fastigheterna har källsortering av sopor. Uppvärmning sker via fjärrvärme. Vi byter löpande till moderna elsystem, energisnåla tvättmaskiner och LED-belysning.
Finns det fiber i JHF:s lägenheter och lokaler?
Ja, alla lokaler och lägenheter har tillgång till fiber.